Saturday, November 13, 2010

Buat pertama kalinya ku ditengking..



Manja sangat ke sampai tak boleh kene tengking.?
Mengada sangat ke sampai tak boleh kene tengking.?

Bukan soal manja atau mengada..atpi soal hormat antara satu sama lain. Dipendekkan cerita seumur hidup ku,ku pernah ditengking oleh 2 orang yg bukan di kalangan family ku yg tercinta..

  1. Tengkingan yang pertama seingat ak masa tu ak telah pun memaksa seseorang.So Layak lah untuk ak dimarah.tapi kita xboleh nak halang atau kawal kemarahan seseorang itu melainkan seseorang itu yg kawal sendiri.Selepas kejadian itu,berlakulah babak tangis menangis diri ku di dalam stor tempat ku bekerja suatu ketika dahulu.Agak pahit dalam hubungan sbb ku xpernah kene tengking langsung ok.! haish..
  2. Tengkingan yang kedua pula datang nya dari sikapku yang pentingkan diri orang lain dari yg sepatitnya,xpikir pasal hati orang lain,bersikap diluar akal fikiran yang waras dalam bahasa kasarnya (otak xada)..Sikap ego,degil dan keras kepala ku telah mencabar dan menaikkan lagi kemarahan seseorang yang bernama lelaki..Maka berlaku lah drama ku memandu seorang diri di dalam kereta dan diperhatikan dengan orang di sebelah kiri dan kanan ku.Namun begitu,seharusnya berlagak seperti lady gaga ditengah2 jalan raya yang xberapa panas pun masa tu..mendung je rasanya dengan menyarungkan kaca mata hitam ala2 belalang gitu (cover line cemerlang)
Pengajaran buat kene tengking :
  1. Ingat hati dan perasaan orang lain.jangan pikirkan kepala batu sendiri je.xsume paham dengan kepala yang keras mcm batu tu..
  2. Jangan terlalu ego sampai menyakitkan hati orang lain
  3. Pikir dari aspek postif jika seseorang itu menengking,maka keluarlah sudah sikapnya yang seharunya kite lebih faham (sampai biler nak cover je oerangai tuh kan..)
  4. Jangan sesekali buat tindakan yang mampu merosakkan hubungan sbb bende yg remeh temeh rempah ratus.buang masa.buang perasaan je bercinta..
Pengajaran buat si tengking :

  1. Bro..kawal sikit marah tu boleh kan..jangan pikir panas baran sendiri je la oi..
  2. Cuba la lembut hati sikit,awak tu kan lelaki,saya ni perempuan kan.? kan.? kan.?
  3. Sikap jujur awk itu bagus..
  4. Pikir sebelum mengeluarkan perkataan2 yang tidak sepatutnya..ish3x..

No comments: